The performer, linoleumsnede, collage, ets 2012, 55 x 66 cm

En blanc et noir

In En blanc et noir sneed ik een onderwerp aan dat nu weer vaak in de actualiteit komt: Het kolonialisme, of de manier waarop de westerse cultuur diepe voren trok door de cultuurgeschiedenis van de rest van de wereld. Ik probeer in mijn werk altijd ironie te brengen, ook bij dit duistere onderwerp.  Ik heb heel gericht gezocht in kranten, tijdschriften en op het internet voor inspiratie en daaruit compilaties gemaakt. Directe aanleiding voor de serie was een krantenfoto van de Libische dictator Generaal Khadaffi die op staatsbezoek gaat bij de populistische president van Italië, Silvio Berlusconi. Khadaffi gaat in militair tenue met al zijn orkonden  daarbij voegt hij een foto genomen in de 2e wereldoorlog. De foto omkaderd met tape, opgespeld op zijn uniform. De foto stelt de arrestatie van verzetsheld Omar Al Muhktar voor door de fascistische brigade. Mij fascineerde deze provocatieve daad. Omdat het een heel beeldende en ook Afrikaanse manier was om iets aan de kaak te stellen. Het zette de verhoudingen even op scherp. 

Om het beeld hiervan te maken wat ik in mijn hoofd had, heb ik mijzelf de techniek van het etsen eigen gemaakt. Het etsen is een heel indirecte manier van werken en het beeld wat ontstaat, weerspiegeld dit en is door het kleine formaat ook intiem. 

arrestatie van Ohmar al-Mukhtar door fascistishe brigade, 15 x 10 cm, 2011, oplage 10
Khadaffi, ets 2011, 9×12 cm, oplage 10
Folklore Scheveningse, lino, 22 x 22 cm, 2007, oplage 14
Zeeuwse, linoleumsnede, 30 x 20 cm, 2007, oplage 14
Trois Alsacienes, linoleumsnede op hout, 210 x 90 cm, 2009
eportage; Kroon; Pulchri
En blanc et noir, ets, 20 x 15 cm, 2012, oplage 7
The dutch in the jungle, ets, 20 x 15 cm, 2012, oplage 7
Just friends, sandpaper, 11 x 13, 2011, oplage 7
Vreemd koppel, ets aquatint, 9 x 12 cm, 2011, oplage 7
Fosterchild, ets aquatint, 9 x 13 cm, 2012, unicum
Fosterchild, ets aquatint, 10 x 15 cm, 2014, oplage 5